امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
جمعه 10 فروردین 1403
 
 
Friday, March 29, 2024
19 رمضان 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف






اقدامات>بازديد از دفاتر سازمان ملل در تهران



گزارش بازديد از سازمان يونيدو

کد : 433 تاریخ : 7:46 - 29 مهر 1389 تعداد بازدید : 12258

پس از برگزاري موفق دوره¬هاي آموزشي حضور که با هدف توان-مندسازي جوانان جهت حضور در عرصه¬هاي بين¬المللي، جهت تعدادي از اعضاي سازمان¬هاي مردم نهاد معرفي شده از طرف سازمان ملي جوانان توسط مؤسسه بين¬المللي رميک صورت گرفت و همچنين استقبال فراوان آموزش¬پذيران از اجراي اين دوره¬هاي آموزشي و تمايل آن-ها به تداوم اين آموزش¬ها، اين مؤسسه در راستاي برگزاري دوره¬هاي تداوم به منظور افزايش اطلاعات و آشنايي بيشتر آموزش-پذيران دوره¬هاي توان¬مندسازي جوانان جهت حضور در رويدادهاي بين¬المللي و نيز تداعي و به روز رساني موضوعات مطرح شده در طي دوره¬هاي آموزشي و افزايش ارتباط افراد فعال در سمن¬ها به منظور همکاري¬هاي بيشتر و تبادل اطلاعات ميان آموزش¬پذيران، کارگاه آموزشي آشنايي با سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو) را با هدف شناخت سازمان¬هاي بين¬المللي و چگونگي فعاليت آن¬ها در عرصه بين¬الملل و نيز نحوه¬ي همکاري با اين سازمان¬ها در محل دفتر اين سازمان در تهران برنامه¬ريزي کرد.
به همين منظور اين مؤسسه از ارديبهشت ماه 1389 شروع به فعاليت جهت هماهنگي¬هاي لازم براي اين ديدارها نمود. پس از تماس¬هاي متوالي با دفتر امور بين¬الملل سازمان ملي جوانان در خصوص انجام هماهنگي¬ها جهت ديدار از سازمان يونيدو، و نيز همکاري دفتر يونيدو در تهران، در نهايت خرداد ماه برنامه¬ي بازديد در تاريخ 05/03/89 ساعت 15 در ساختمان سازمان يونيدو واقع در دروس، بلوار شهرزاد تنظيم گرديد.
پس از مشخص شدن تاريخ، ساعت و مکان بازديد، اعضاي مؤسسه از طريق رايانامه و نيز تماس تلفني با هر يک از آموزش¬پذيران و نيز از طريق سايت مؤسسه، به اعضاي شرکت¬کننده در دوره¬هاي آموزشي حضور در اين خصوص اطلاع رساني نمودند. پس از اطلاع رساني، افرادي که تمايل به شرکت در اين برنامه را داشتند از طريق تماس تلفني و رايانامه، حضور خود را در اين برنامه اعلام کردند.
پس از جمع¬آوري اسامي شرکت¬کنندگان، افراد در تاريخ مورد نظر در دفتر يونيدو در تهران گرد هم آمدند.
 
در اين ديدار، نخست آقاي محمد رجايي مقدم، معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد توضيحاتي در خصوص سازمان ملل متحد و دبيران کل اين سازمان ارائه نمود. همچنين اشاره¬اي به سازمان¬هاي تخصصي زير شاخه¬ي سازمان ملل کرد، که در زير خلاصه¬اي از آنها آورده شده است.
• سازمان ملل ابتدا با 54 عضو شروع به کار کرد و درحال حاضر 192 عضو دارد.
• ايران در سال 56 – 1955 عضو شواري امنيت بوده است.
• شوراي حقوق بشر بعد از اعمال تغييرات در سازمان ملل جايگزين شوراي قيوميت مي¬شود.
• ديوان بين¬المللي دادگستري 15 قاضي دارد که دوره¬ي زماني هر يک به مدت 9 سال است.
• شوراي اقتصادي اجتماعي 54 عضو دارد.
• بزرگترين دستاورد سازمان ملل متحد جلوگيري از جنگ جهاني سوم بوده است و در سال 1945 نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل تشکيل شد.

 
 

بعد از نمايش فيلم فعاليت¬هاي يونيدو در 40 کشور جهان آقاي صالح پور، مسئول دفتر سازمان توسعه¬ي صنعتي ملل متحد در تهران، به اختصار توضيحاتي در خصوص وظايف و نحوه¬ي عملکرد اين سازمان ارائه نمود.
 
• به عنوان بخشي از نظام ملل متحد، يونيدو با برخورداري از حمايت 173 کشور عضو، که هر 4 سال مديرکل آن انتخاب مي¬شود مسئول ترويج توسعه صنعتي در جهان است.
• اين سازمان داراي مجمع عمومي است که اين مجمع مهمترين رکن تصميم گيرنده است.
• هيأت مديره صنعتي (IDB) يونيدو 53 عضو دارد که براي 3 سال منصوب مي¬شوند.
• انجمن بودجه و برنامه¬ريزي (B & P) 63 عضو دارد که اين انجمن در خصوص بودجه و برنامه¬ريزي فعاليت مي¬نمايد.
• گردش مالي يونيدو حدود 400 ميليون دلار است و بودجه آن از طريق کمک کشورهاي عضو تأمين مي¬شود.
• مقر اين سازمان در شهر وين در کشور اتريش قرار دارد. يونيدو در 40 کشور جهان دفتر دارد. دفتر يونيدو در ايران در سال 1999 با هدف پشتيباني از اولويت¬هاي صنعتي دولت ايران افتتاح شد و در اين راستا به برقراري ارتباط نزديک با وزارت¬خانه¬ها، ارگان¬هاي دولتي و خصوصي، سازمان-هاي تحقيقاتي و همچنين بخش خصوصي مبادرت ورزيده است.
• سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو) آژانسي تخصصي است که تلاش¬هاي خود را بر محور فقرزدايي از راه تقويت رشد بهره¬وري متمرکز کرده است. اين سازمان به کشورهاي در حال توسعه و داراي اقتصاد در حال گذر کمک مي¬کند تا از روند اقتصاد جهاني دور نباشد. اين سازمان به کار بسيج دانش، مهارت¬ها، اطلاعات و فن¬آوري براي پيشبرد اشتغال مولد، اقتصاد رقابتي و محيط زيست سالم مبادرت مي¬ورزد.
• يونيدو، در چهارچوب عمومي سازمان ملل متحد، مسئوليت ارتقاي توسعه صنعتي در کشورهاي در حال توسعه را بر عهده دارد.
• يونيدو در بسياري از نقاط جهان داراي دفاتر ارتقاي سرمايه¬گذاري و فن¬آوري، دفاتر کشوري و منطقه¬اي، براي پيشبرد اهداف خود است و براي تقويت توليدات صنعتي، ترويج دانش فني و مهارت¬هاي فن¬آوري حضوري فعال در اين زمينه¬ها دارد.
• برنامه جامع يونيدو با اهداف افزايش سهم بخش غير نفتي در اقتصاد کشور و با حمايت از توسعه پايدار صنايع رقابتي، ايجاد اشتغال، ايجاد درآمد و کاستن از دشواري¬هاي معيشتي در ايران تنظيم شده است.
• برنامه جامع يونيدو در  جمهوري اسلامي ايران بر محور پنج هدف راهبردي تنظيم شده است:
1) ظرفيت سازي بنيادين براي ترويج توسعه بخش خصوصي و خدمات پشتيباني از واحدهاي کوچک و متوسط اقتصادي
2) تأمين کمک براي نوسازي صنايع کشاورزي ايران
3) توسعه چهارچوب¬هاي اداري براي افزايش سرمايه¬گذاري
4) بالا بردن قابليت رقابت¬پذيري صنايع ايران از راه نوسازي و بازنويسي قوانين و مقررات
5) بهينه¬سازي مصرف انرژي در سطح ملي و در صنايع منتخب
• برنامه يونيدو در ايران شامل تقويت کارآفريني براي زنان و جوانان، کمک به استقرار و پايداري واحدهاي اقتصادي کارآفرين، و توسعه واحدهاي اقتصادي خرد و متوسط موجود و کمک به اشتغال¬زايي و افزايش فرصت براي زنان و جوانان است. هدف مذکور به ويژه در مناطق زلزله زده بم نمايان مي-شود به عنوان مثال، يکي از پروژه¬هاي يونيدو با اهداف بهبود معيشت و افزايش برابري جنسيتي و توان¬مندسازي اقشار آسيب¬پذير جامعه تنظيم شده است.
• در زمينه محيط زيست يونيدو عهده¬دار مجموعه¬اي از برنامه-هاست که توسط پروتکل مونترال تأمين مالي مي¬گردد. در زمينه جايگزيني مواد نابود¬کننده لايه اوزون مذاکرات با دولت ايران براي ايجاد برنامه¬هاي جامع درباره کاهش آلاينده¬هاي ارگانيک پايدار (پيمان¬نامه استکهلم) در جريان است.

 

• از جمله پروژه¬هاي اجرا شده يا در دست اجرا به وسيله سازمان يونيدو در ايران مي¬توان به پروژه¬هاي زير اشاره نمود:
• پروژه توسعه خوشه¬هاي صنعتي در ايران
يونيدو توسعه¬ي صنعتي و توان¬مند ساختن مؤسسات کوچک را از طريق، خوشه¬بندي صنعتي (clustering) انجام مي¬دهد. در واقع بنياد توسعه¬ي خوشه¬هاي صنعتي آموزش¬دهنده است.
• پروژه نوسازي صنايع فن¬آوري و بسته بندي خرماي ايران
پس از اجراي اين طرح قيمت خرماي ايران براي هر کيلو از 7 دلار به 18 – 15 دلار بعد از اتمام طرح افزايش پيدا کرد.
يونيدو کارآفريني را از طريق برگزاري دوره¬هاي آموزشي به فراگيران آموزش مي¬دهد.
همچنين به سازمان¬هاي مردم نهاد جهت توان¬مند شدن ياري مي-رساند و با طرح¬هاي خود زنان سرپرست خانوار را مورد حمايت قرار مي¬دهد.

• پروژه ظرفيت¬سازي صنعتي براي مديريت فن¬آوري در سطح واحدهاي اقتصادي و تجاري
در حوزه¬ي ظرفيت¬سازي يونيدو مي¬آموزد که مديريت فن¬آوري و آينده¬نگري در صنايع و شرکت¬هاي بزرگ، متوسط و کوچک چگونه بايد باشد. براي نمونه برنامه¬ي نرم افزاري کامتور که بنياد مستضعفان استفاده مي¬نمايد کمک مي-کندآناليز قابل قبول و واقعي از بازار جهت سرمايه-گذاري حاصل شود.
• پروژه راهکار ملي براي کارايي مديريت انرژي و صرفه¬جويي آن در ايران
در اين بخش تمرکز اصلي بر انرژي¬هاي تجديد پذير است. يونيدو مراکز توليدات پاک در سراسر جهان دارد که به صنايع در کاهش مصرف مواد اوليه کمک مي¬کند. همچنين در پايين آوردن هزينه¬هاي توليد محصول و آلودگي محيط زيست به صنايع ياري مي¬رساند. يونيدو، اين کار را از طريق بازي کردن نقش واسط ميان کشورهاي داراي فن¬آوري و کشورهاي در حال توسعه انجام مي¬دهد؛ با در نظر گرفتن اين نکته که کشورهاي توسعه يافته، فن¬آوري روز خود را در اختيار کشورهاي در حال توسعه قرار نمي¬دهند.
يونيدو با استخدام کارشناسان خبره کار انتقال فن¬آوري را به صنايع کشورهاي در حال توسعه انجام مي¬دهد و آن را در اين کشورها به صورت بومي درآورده و به ديگر کشورهاي در حال توسعه صادر مي¬کند.
در حال حاضر براي بهينه¬سازي مصرف سوخت در ايران پروژه-اي بالغ بر 21 ميليون دلار موجود است.
بيش از 70% مصرف انرژي در ايران توسط بخش¬هاي آهن، فولاد، پتروشيمي، آجر و پالايشگاه مصرف مي¬شود.
يونيدو مي¬تواند جهت کاهش مصرف انرژي بين 50 تا 70 درصد اين فن¬آوري را در کوره¬هاي آجرپزي وارد نمايد.

• پروژه مديريت آب
يونيدو با استفاده از فن¬آوري نانو طي يک برنامه 5 ساله هر گونه آب سطحي را به آب سالم تصفيه و تبديل مي-کند. رويکرد جديد يونيدو همکاري¬هاي صنعتي کشورهاي جنوب – جنوب است. سومين مرکز اين همکاري¬ها بعد از کشور هند و چين با سرمايه¬ي 4 ميليون دلار که توسط دولت تخصيص داده شده در ايران تشکيل مي¬شود.
• پروژه زيست محيطي
با توجه به اينکه ايران يکي از کشورهاي توليد کننده¬ي گازهاي تخريب کننده¬ي لايه¬ي اوزون است، يونيدو از محل پروتکل مونترال کمک¬هاي بلا عوض جهت کاهش اين گازها به ايران مي¬نمايد. نمونه¬ي اين کمک¬ها خط توليد شرکت داروسازي سينا است که در آن خط توليد افشره¬ي آسم با هزينه¬ي يونيدو عوض شده است.
• در نهايت آقاي صالح¬ پور، مسئول دفتر يونيدو در تهران،  مطرح کردند که يونيدو مي¬تواند سمن¬هاي تخصصي را در زمينه¬ي کمک به حوزه¬هاي مختلف صنعتي در کشور آموزش دهد. لکن تمامي اين پروژه¬ها بايد با همکاري يک شرکت دولتي اجرا گردد. همچنين يونيدو مي¬تواند دانش¬جويان در زمينه¬ي کارآفريني آموزش دهد.
و نيز اضافه کردند که در کشور چين توليد بر مبناي استانداردهاي يونيدو انجام مي¬گيرد و بدين علت ميزان اشتغال زايي بالا است.
در پايان پس از پذيرايي و گرفتن عکس يادگاري و اظهار اميدواري حاضران جهت ادامه¬¬ي اين¬گونه نشست¬ها و افزايش همکاري سمن¬ها با اين سازمان¬ها اين کارگاه آموزشي خاتمه يافت.

خرداد   ماه    1389
تنظيم: مؤسسه بين المللي رميک


 

 
 



پیوند مطلب


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   


Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز