امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
جمعه 10 فروردین 1403
 
 
Friday, March 29, 2024
19 رمضان 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف






مقالات

نوشتاري از غضنفر رکن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در بيروت

متهم اصلی غایب است

ایران از ابتدا بر این موضوع تاکید داشت که از هر راه حلی برای برون رفت لبنان از این بحران با این شرط حمایت خواهد کرد که این راه حل ها توسط محافل داخلی لبنان تعیین شود. ایران همچنین تاکید می کند که تمام مشکلات در کشورهای منطقه فقط باید توسط کشورهای منطقه حل شود و کشورهای غربی نباید در این مسئله دخالت کنند.
کد : 450 تاریخ : 4:14 - 28 دی 1389 تعداد بازدید : 18689

با وجود اینکه آمریکا نسبت به سقوط دولت لبنان اعتراض می کند، اما باید گفت که خود امریکا عامل وقوع این اتفاق بوده است زیرا طی چهار ماه اخیر عربستان و سوریه پیگیری های بسیار خوبی برای خروج لبنان از بحران مربوط به پرونده ترور حریری انجام دادند و تلاش کردند که این بحران به خوبی حل شود.

از سوی دیگر ایران هم تلاش می کرد تا لبنان از این مرحله بحران خارج شود و رضایت همه طرف ها در لبنان به دست آید.

این در حالی بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی به این موضوع جدی نگاه نمی کردند و هرگز گمان نمی کردند که در محافل داخلی لبنان در مورد پرونده ترور حریری توافقی حاصل شود. در حالی که در آخرین لحظات توافق در مورد نحوه تعامل با رای دادگاه حریری حاصل شد. در نتیجه آمریکا به نیابت از رژیم صهیونیستی وارد صحنه شد و اعلام کرد که هیچ عنوان نباید این توافق حاصل شود. به همین دلیل بود که مقاومت لبنان با در نظر گرفتن این بیانیه آمریکا و با توجه به این که سعد حریری نیز با این موضع آمریکا موافقت کرده بود، تهدید خود را در مورد استعفای وزرا عملی کرد و استعفای 11 وزیر عملا باعث سقوط کابینه سعد حریری شد.

اکنون نیز تمام کارها در لبنان به طور کامل بر اساس قانون اساسی در حال انجام شدن است و تمام احزاب رایزنی های خود را برای معرفی نخست وزیر جدید انجام می دهند. ابدا قرار بود مذاکرات پارلمانی رییس جمهور امروز و فردا انجام شود تا فردا نخست وزیر جدید مشخص و معرفی شود. اما با توجه به نشست مشترک میان لبنان، سوریه و قطرقرار شد که این مسئله یک هفته به تعویق بیافتد، به همین دلیل هفته آینده طی روزهای دوشنبه و سه شنبه جمع بندی نهایی برای معرفی نخست وزیر جدید انجام خواهد شد.

ایران از ابتدا بر این موضوع تاکید داشت که از هر راه حلی برای برون رفت لبنان از این بحران با این شرط حمایت خواهد کرد که این راه حل ها توسط محافل داخلی لبنان تعیین شود. ایران همچنین تاکید می کند که تمام مشکلات در کشورهای منطقه فقط باید توسط کشورهای منطقه حل شود و کشورهای غربی نباید در این مسئله دخالت کنند. بر این اساس هر نشستی که به برون رفت لبنان از بحران ها کمک کند مورد تایید کشورهای منطقه است. ما این امید را داریم که غربی ها به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی که پیش از این بارها تاثیر منفی رویکرد و اقدامات آنان بر روی ثبات لبنان ثابت شده است، در این مرحله دیگر نتوانند تاثیر گذاری منفی خود را ادامه دهند. البته توافق مردم و احزاب لبنانی مهم ترین عامل برای برون رفت از این مرحله بحران است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی از مسائل رخ داده در تونس و سودان و همچنین فروپاشی دولت لبنان درس نگرفته است و همچنان بر این مسئله اصرار می کند که در مسائل داخلی لبنان دخالت کند. در این مورد باید گفت که آمریکا در مسائل بین الملل به ویژه مسائل خاورمیانه در چند سال اخیر روز بروز با ناکامی های بیشتری روبرو می شود. دلیل این امر این است که آمریکا تحلیل دقیق و درستی از تحولات دنیا ندارد و یا اگر هم دارد، در این مورد تجاهل می کند. بحران اقتصادی این کشور که بخش عمده ای از مشکلات آمریکا را تشکیل می دهد، مسئله ای است که کمتر مورد توجه دولت این کشور قرار می گیرد و حتی باید گفت که نود درصد از مشکلات اقتصادی آمریکا مخفی مانده و علنی نشده است. عملکرد این کشور در مورد مسائل سیاسی نیز به همین صورت است. این کشور در مورد مسائل خاورمیانه اشتباهات محاسباتی زیادی را مرتکب می شود. برای مثال در مورد وقایع لبنان آمریکایی ها هیچ گاه تصور نمی کردند که دخالت های این کشور موجب سقوط کابینه شود.

البته سقوط دولت لبنان به این صورت برای اولین در تاریخ این کشور رخ داده است، که این مسئله نشان دهنده تحلیل ضعیف و نداشتن تحلیل دقیق آمریکا در مورد لبنان است. در عرف بین الملل رایزنی با نمایدنگان مجلس و یا مقامات یک کشور معمولا به صورت تلفنی انجام می شود. اما نماینده آمریکا مجبور است کیلومترها راه را طی کند تا رای یک نماینده لبنان را به سود خواسته های خود به دست آورد. اما در مورد لبنان، این اتفاق نیافتاده است، که این مسئله نشان دهنده درماندگی و استیصال آمریکا است. مواضع مقامات آمریکا نشان می دهد که این کشور در مورد مسئله سقوط دولت لبنان کاملا غافلگیر شده است. به طوری که این غافلگیری در سخنان اوباما رییس جمهور، کلینتون وزیر امور خارجه و حتی سخنگوی وزارت خارجه این کشور کاملا مشخص است. اکنون آمریکایی ها تلاش می کنند که در هر توافقی که در لبنان حاصل می شود، بتوانند جایگاهی برای خود نیز تعیین کنند، این مسئله نشان می دهد که تعیین نخست وزیر لبنان تا چه حد بر روی اقدامات و تصمیمات آمریکا تاثیر گذار خواهد بود.

اوباما که با شعار تغییر بر روی کار آمد و حتی در سفر خود به مصر در ابتدای دوران ریاست جمهوری اش با گفتن عبارت سلام به زبان عربی تلشا کرد دل مسلمانان را به دست آورد و مسلمانان را با خود همراه کند، در عمل نشان داده است که تمام وعده هایش دروغی بیش نبوده است. اگرچه ایران هیچ گاه به این شعارهای اوباما اعتماد نداشت، اما این توقع را داشت که اوبامات دست کم به بخشی از وعده های خود عمل کند. با وجود این افشای این مسئله که این وعده ها بی اساس هستند، خیلی طول نکشید و نقاب نفاق آمریکا خیلی زود فرو افتاد و چهره واقعی اوباما نشان داده شد. برای مثال عملکرد اوباما در مورد روند سازش و دعوت از طرف های فلسطینی برای انجام مذاکرات در ماه های اولیه به نظر خوب و مطلوب بود. اما پس از مدتی تمام این تلاش ها از بین رفت. و حتی در ساده ترین مسئله که فلسطینی ها خواهان توقف شهرک سازی از سوی رژیم صهیونیستی شده بودند، این رژیم در این مورد از اوباما تمکین نکرد و خواسته رژیم صهیونیستی در این مورد عملی شد.

بنابراین ما نباید یک نکته اساسی را فراموش کنیم و آن این است که رژیم صهیونیستی پشت تمام این مسائل است. این یک واقعیت است که رژیم صهیونیستی به دنبال این است که بحث یهودی بودن دولت خود را در دنیا جا بیندازد. برای تحقق این امر رژیم صهیونیستی از هیچ گونه تجاوز و تحمیل شرایط سخت بر مردم منطقه از قبیل مسلمانان، اعراب، مسیحیان و حتی یهودیان رویگردان نیست. در واقع رژیم صهیونیستی می خواهد تثبیت یهودی بودن دولت این رژیم در تمام دنیا فراگیر شود تا از این طریق بتواند میان تمام ادیان و مذاهب مختلف در دنیا بذر تفرقه بکارد. برای مثال ما شاهد بودیم که بلافاصله پس از پایان رای گیری در سودان و تصویب جدایی جنوب این کشور پرچم های اسرائیل در این منطقه مشاهده شد.

در مورد بحث دادگاه حریری باید اشاره شود که معمولا دادگاه های بین المللی تماما سیاسی هستند. اکنون نیز کشورهای غربی که ادعا می کنند به دنبال یافتن قاتل حریری هستند، در واقع برای وی و مردم لبنان دلسوزی نمی کنند، بلکه به دنبال منافع سیاسی خود هستند. برای مثال همان اتفاقی که در مورد دادگاه عمر البشیر در سودان رخ داد. این دادگاه در ظاهر با تصمیم جامعه بین المللی رای داده بود، اما در واقع خواسته های رژیم صهیونیستی و آمریکا در این دادگاه تامین شد. اما در مورد لبنان این گونه نیست، زیرا تمام احزاب و مردم در این کشور هوشیار هستند و از توطئه های آمریکا به سلامت عبور خواهند کرد. اما در این مرحله مردم لبنان باید نسبت به توطئه ها و طرح های اسرائیل برای هدف قرار دادن ثبات در لبنان هوشیار باشند.

ما شاهد این مسئله هستیم که در نخستین نبرد تمام عیاری که میان اعراب و رژیم صهیونیستی رخ داد، این رژیم به سختی شکست خورد. این درس خوبی برای اسرائیل بود. اما بدتر از آن این است که رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه غزه هم شکست خورد و اما از 2400 تانک اسرائیلی که به غزه حمله کردند، حتی یک تانک وارد غزه نشد. این در حالی است که میان لبنان و غزه تفاوت های جغرافیایی بسیار زیاد است، زیرا در لبنان ارتفاعات زیادی وجود دارد و مکان های زیادی برای استتار یافت می شود. اما شهر غزه تنها 45 کیلومتر مربع وسعت دارد و نوار غزه نیز تنها 350 کیلومتر مربع وسعت دارد. اکنون نیز رژیم صهیونیستی اگر بخواهد بار دیگر به غزه حمله کند باید صدها محاسبه و تحلیل انجام دهد.

به همین دلیل رژیم صهیونیستی تلاش می کند از هر فرصتی برای احیای آبروی از دست رفته خویش استفاده کند. اکنون نیز خواهش این رژیم این است که عواملی مهیا شود تا آبروی خود را در اثر شکست در برابر لبنان و غزه بازسازی کند و از این طریق به نوعی ابراز وجود کند. برای تحقق این امر دو عامل باید انجام شود. نخست ایجاد ایجاد اختلاف و شکاف و درگیری های داخلی در محافل داخلی لبنان و میان احزاب و مردم این کشور، و دوم همراهی کامل آمریکا با رژیم صهیونیستی. ایران بیش از هر کشور دیگری در دنیا خواهان استقرار عدالت در جهان است و همچنین خواهان شناسایی عوامل ترور رفیق حریری است. اما ایران می خواهد که این مسئله بدون هیچ گونه جنجال سازی انجام شود. این در حالی است که رژیم صهیونیستی همواره به دنبال جنجال سازی در لبنان است. برای مثال گابی اشکنازی رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی سال گذشته در حالی که لبنان در آرامش بود گفت به احتمال زیاد حزب الله به دست داشتن در قتل حریری متهم خواهد شد، اقدامی که باعث ایجاد جنجال در لبنان شد. این اقدامات در جهت تحقق اهداف اسرائیل در منطقه صورت می گیرد. البته خوشبختانه مردم لبنان به خوبی در جریان واقعیت ها در مورد دادگاه ترور حریری قرار گرفته اند. آنان به این نکته به خوبی واقفند که در این دادگاه حتی یک فرضیه در مورد مقصر بودن رژیم صهیونیستی در ترور حریری مطرح نشده است.

اکنون نیز رژیم صهیونیستی سرخورگی خود را از فروپاشی دولت سعد حریری و تاکید احزاب لبنان بر حمایت از قانون اساسی اعلام کرده است. به طوری که روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرده که پس از قدرت گرفتن حزب الله در لبنان، رژیم صهیونیستی در هیچ منازعه ای با لبنان پیروز نشده است.


لبنان
پیوند مطلب


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   


Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز