امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
سه شنبه 29 اسفند 1402
 
 
Tuesday, March 19, 2024
9 رمضان 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف






رويدادها



نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

مسؤول مؤسسه صدای بهار گفت: نسخه آزمایشی ویکی‌فقه، دانشنامه فقه و اصول با هدف ارتباط بین سه بخش تدریس استاد، تحقیق شاگرد و مطالب کتاب‌ها راه‌اندازی شده است.
کد : 447 تاریخ : 5:50 - 15 دی 1389 تعداد بازدید : 19827

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه صدای بهار گفت: نسخه آزمایشی ویکی‌فقه، دانشنامه فقه و اصول با هدف ارتباط بین سه بخش تدریس استاد، تحقیق شاگرد و مطالب کتاب‌ها راه‌اندازی شده است.


جواد جوادی، مسؤول مؤسسه صدای بهار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که نسخه آزمایشی نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی با عنوان ویکی‌فقه، دانشنامه فقه و اصول به نشانی اینترنتی www.wikifeqh.ir راه‌اندازی شده است، از افتتاح رسمی این دانشنامه مجازی، 22 بهمن‌ماه خبر داد و ارتباط بین سه بخش تدریس استاد، تحقیق شاگرد و مطالب کتاب‌ها را از اهداف آن برشمرد.

وی با بیان این‌که در این روش شاگرد می‌تواند درباره درس استاد خود تحقیق کند و آن را بر روی سایت قرار دهد، گفت: با این روش پیوند علمی بین سه حوزه علمیه قم، مشهد و نجف پیش می‌آید و طلاب شهرستان‌ها و سایر کشورها نیز می‌توانند به زبان فارسی یا عربی در این هم‌افزایی علمی کمک کنند.

مسؤول مؤسسه صدای بهار با عنوان این مطلب ‌که ایجاد دانش‌نامه فقه و اصول با امکان ایجاد لینک برای تمامی موضوعات رجالی، اصولی، روایی و فقهی ارائه شده در متن دروس مراجع تقلید و اساتید برجسته حوزه به کتاب‌ها و منابع علمی مرتبط از جمله ویژگی‌های ویکی‌فقه است، خاطرنشان کرد: ویکی‌‌فقه تلاش می‌کند تا مبانی فقه و اصول اسلام را که از سوی محققان حوزوی نوشته می‌شود، بر روی اینترنت منعکس کند؛ بنابراین مخاطبان آن را دو گروه طلاب و مردم تشکیل می‌دهند.

جوادی اظهار داشت: ویکی‌فقه در مرحله اول به دنبال تسهیل در فهم مطالب، تبیین استدلال‌ها، تلخیص درس‌ها و بیان شقوقی است که در درس بیان نمی‌شود و ازطرف دیگر به دنبال دیجیتال کردن نظریه‌های مرتبط با درس اساتید است.

وی ادامه داد: طلبه‌هایی که در مقطع درس خارج تحصیل می‌کنند می‌توانند با طرح نظریه‌های جدید در موضوع درس یک استاد، از یک سو طلبه‌های دیگر را از نظر خود بهره‌مند سازند و از سوی دیگر با نظارت سایر طلبه‌ها اشکال‌های آن را برطرف کنند.

مسؤول مؤسسه صدای بهار اضافه کرد: طلبه‌هایی هم که در حال خواندن کفایه هستند یا رسائل و مکاسب را تمام کرده‌اند نیز می‌توانند در بخش‌های عمومی ویکی‌فقه، حضور داشته و مفاهیمی که به عنوان مطالب پایه است را به نگارش درآورند.

وی با بیان این‌که ویکی‌فقه در مرحله دوم، به دنبال بیان مفاهیم دینی، فقهی، عقیدتی و تاریخی است تا عموم مردم بتوانند از منبع منسجمی که کلمه‌های کلیدی را به هم پیوند داده، بهره ببرند، گفت: مخاطب اصلی ویکی‌فقه در حال حاضر طلاب هستند و بحث‌های تخصصی را مطرح می‌کنند؛ اما هرچه دانشنامه گسترده‌تر شود بحث عمومی‌تر را می‌توان ارائه داد.

جوادی در ادامه برای هم‌افزایی علمی طلبه‌هایی که در درس‌های خارج حوزه علمیه قم، مشهد و نجف شرکت می‌کنند روش‌های بیان استدلال به شکل اول، تلخیص درس، مطالب اضافه بر درس و پیوند به منابع درس را پیشنهاد کرد و ابراز داشت: یکی از روش‌های پیشنهادی برای ارتباط تحقیق شاگرد با تدریس استاد، بیان استدلال به شکل قیاس نوع اول است.

وی افزود: اگر استدلال استاد در هر مبحث، به شکل قیاس نوع اول درآورده شود، صغری و کبری روشن‌تر می‌شود و طلبه می‌تواند با دیدن آن صحت استدلال را بیابد، و به راحتی متوجه هرگونه نقصی در کلیت کبری یا صحت صغری شود.

مسؤول مؤسسه صدای بهار، بیان چکیده درس به گونه‌ای که به مطالب اساسی آن اشاره شود را یکی دیگر از روش‌های پیشنهادی عنوان کرد و گفت: خلاصه درس برای طلبه‌ای که در درس شرکت کرده، مفید است و طلبه می‌تواند با مراجعه به آن، بر درس اشراف پیدا کند و در مقام استدلال و در مقام مقایسه نظر استاد با نظر سایر اساتید، از چکیده بهره ‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ثمره علمی نوشتن در ویکی فقه اشاره کرد و گفت: بسیاری از طلبه‌های درس خارج، مقاله‌هایی را درباره درس اساتید می‌نویسند که هرگز منتشر نمی‌شود و گاهی نظریه‌های جدیدی مطرح می‌کنند که نهایتاً در درس خارجی که شاید خودشان ارائه دهند، بیان می‌شود.

جوادی ادامه داد: اگر این نظریه‌ها در ویکی‌فقه نوشته شود هم مقاله در اختیار سایر طلبه‌ها قرار می‌گیرد و هم نظریه‌ها دیجیتال و ماندگار می‌شود و چون در کمترین زمان ممکن در اختیار سایر کاربران قرار می گیرد، اشکال‌های نظریه بیان و برطرف می‌شود و از نظر علمی متقن می‌گردد.

مسؤول مؤسسه صدای بهار با اشاره به اهمیت تشویق طلاب به بیان نظریه‌های فقهی و اصولی، اظهار داشت: در انتهای هر ماه به مقاله‌های برتر که در زمینه فقه یا اصول مرتبط با متن درس‌های اساتید نوشته شود و برای اتقان استدلال‌ها، به کتابخانه مجازی مدرسه فقاهت لینک داده شود، جوایز نقدی اهدا خواهد شد.

وی با بیان این‌که نزدیک به 300 مقاله طی یک ماه گذشته به ویکی‌فقه اضافه شده است که تا پایان سال این تعداد افزایش یافته و ابزارهای آن نیز تکمیل خواهد شد، امکان جست‌وجوی قوی در این پایگاه به صورت حروف الفبا را از جمله ویژگی‌های آن برشمرد.



پیوند مطلب


Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز