امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
جمعه 10 فروردین 1403
 
 
Friday, March 29, 2024
19 رمضان 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف







نام : اربابان جدید جهان
نویسنده : جان پیلجر
ترجمه : مهرناز شهابی/ مهرداد (خلیل) شهابی.
تاریخ انتشار : تهران: نشر اختران.چاپ اول: 1388
قیمت : 4200 تومان
توضیحات/خلاصه :
از آثار در خور توجه این تحلیل گر برجسته جهان مجموعه اربابان جدید جهان (مجموعه پشت پرده‏ى مخملین) است که جلد سوم آن را انتشارات اختران عرضه کرده است

در حوزه بین الملل هر ساله صدها عنوان کتاب منتشر می شود و بسیاری از این کتاب ها هم این اقبال را می یابند که به زبان های مختلف ترجمه شده وبه عنوان منابع قابل استناد مطرح شوند. د راین حوزه توجه به شخصیتی که دست به قلم می شود اهمیت بسیار دارد. چه بسیاری دیگر از تحلیل گران که کتاب های متعددی نگاشته اند اما با اقبال گسترده ای هم ربرو نشده اند.

جان پیلچر از دسته نخست نویندگان وتحلیلگران است که با کتاب های خود تا کنون جوایز بسیاری را هم نصیب خود کرده است.
از آثار در خور توجه این تحلیل گر برجسته جهان مجموعه اربابان جدید جهان (مجموعه پشت پرده‏ى مخملین) است که جلد سوم آن را انتشارات اختران عرضه کرده است

این کتاب در 4 جستار می کوشد تحلیلی اساسی از شرایط جهانی بعد ازفروپاشی اتحاد جاهیر شوروی وتک قطبی شدن جهان وفجایعی که پس از این جهان تک قطبی به وقوع پیوست به دست دهد.
شاگرد نمونه، پرداخت بها ، بازی بزرگ و برگزیدگان 4 جستار مذکورند.
مهرناز شهابى استاد دانشگاه بریستول انگلستان ومهرداد (خلیل) شهابى ، مترجمان کتاب در مقدمه ای که بر این کتاب نگاشته اند درباره ان توضیحاتی می دهند که در خور توجه بسیار است.

در این مقدمه می خوانیم : «اربابان جدید جهان» مجموعه‏اى است از مقدمه‏اى استادانه و نفس‏گیر در جمع‏بندى جهان سیاسى - اقتصادى‏ معاصر، و چهار جستار درباره‏ى :
- اندونزى [جستار اول - «شاگرد نمونه»: اهداف نهفته در پس کودتاى خونین سال 1965 به پشت‏گرمى جان. اف.کندى، رئیس جمهور «دموکرات» ایالات متحده آمریکا، و کشتار بیش از یک میلیون انسان که، در راه پیاده کردن طرح ‏حساب‏شده‏ى غرب براى تحمیل «اقتصاد جهانى» بر آسیا و به‏میمنتِ افتتاح بزرگراه «جهانى‏سازى»، چون گوسفندان‏ قربانى، ذبح شدند.]

- عراق [جستار دوم - «پرداخت بها»: شرح درد و رنج‏هاى دهشتبار مردم عراق در اثر تحریم‏هاى 12 ساله‏ى غرب؛ دست یازیدن رهبران ایالات متحده به حربه‏ى روان‏شناختىِ «هراس‏آفرینى» و تهدید جلوه دادن عراق در افکار عمومى آمریکا براى توجیه «جنگ تمام عیار» - به عنوان جایگزین «جنگ سرد» - با هدف تأمین منافع ابرشرکت‏ها]؛
- فتوحات امپریالیستى و اقتصادى غرب (جستار سوم - «بازى بزرگ»: شرح به کارگیرى قدرت دولت و ماشین‏ نظامى‏اش در حمایت از بازارهاى جهان غرب و بازگویىِ این نکته که قدرت ابرشرکت‏ها متکى به قدرت دولت ‏است)

- سیاست‏هاى نهفته در پس نحوه‏ى رفتار استرالیا با بومیان آن کشور (جستار چهارم - «برگزیدگان»).

با وجود این، محدود کردن توصیف «اربابان جدید جهان» به موارد فوق بسیار گمراه‏ کننده است زیرا که مطالب ‏مطروحه در این کتاب به طیف کاملى از زندگى انسان‏ها مى‏پردازد.
آنچه مطالب متنوع و گسترده‏ى جستارهاى مختلف کتاب را به یکدیگر پیوند مى‏دهد عبارتست از:

(الف) پرداختن‏به مقوله‏ى «قدرت»؛ ماهیت امپریالیسم؛ اهداف «نظم جهانىِ» مورد نظر امپریالیسم؛ و رسوا کردن منطقِ نظام‏مند، بى‏رحم و هولناکى که در پسِ فعالیت‏هاى نخبگان ابرقدرتمندِ اقتصادى و سیاسى نهفته است؛

 (ب) افشاى سکوت‏ مرگبار رسانه‏هاى طیف غالب و مجامع علمى غرب (به جز انگشت‏شمارى انسان‏هاى شریف، پرشهامت واستثنایى)؛

(ج) ژرفاى نگرش نویسنده در بررسى موضوعات و کشورها در حیطه‏هاى سیاسى- تاریخىِ مورد نظر واتکاى او به مطالب کاملاً مستند و دقیق و انجام تحقیقات طولانى و کامل؛ (د) خشم پرشور نویسنده نسبت به مرگ‏ها وآلام ناشى از استثمار انسان توسط انسان.

ددمنشى‏هایى که جان پیلجر در این کتاب افشا مى‏کند هولناک و عمیقاً متأثر کننده است.
باید شکرگزار بود که هنوز روزنامه‏نگاران و مستندسازانى در حد و اندازه‏ى جان پیلجر وجود دارند که، با افشاگرى‏هاى خود، جعلیات و افسانه‏ها را از اعتبار مى‏اندازند، مفتضح مى‏کنند و سکوتى را که حاصلش ادبار و مرگ‏ میلیون‏ها انسان است مى‏شکنند.

خشونت امپریالیسم ایالات متحده آمریکا و بریتانیا فقط تا هنگامى مى‏تواند ادامه یابد که شهروندان این دو کشور نسبت به هم‏نوعانشان در کشورهاى قربانى بى‏تفاوت باقى بمانند و نسبت به آنان احساس بیگانگى کنند. کتاب‏ها، مقالات و فیلم‏هاى مستند جان پیلجر این خودپسندى‏ها، بى‏خیالى‏ها و ناآگاهى‏ها را هدف گرفته است.
اما، در شرایطى که حکمرانان و اربابان جدید جهان که از قدرتى فوق‏العاده برخوردارند و آنچه را جان پیلجر توصیف مى‏کند اصلاً نمى‏خواهند ببینند و، بالاتر از همه، نمى‏خواهند مردم نیز ببینند، آیا واقعاً کارى از مردم عادى ‏ساخته است؟

با توجه به همین موضوع است که جان پیلجر مقدمه‏اش را چنین خوشبینانه به پایان مى‏رساند:
«برخلاف افسانه‏هاى رایج، مردم به‏ندرت فرمانبردار و مطیع‏اند. مؤسسه گالوپ در یک نظرسنجى که در 30 کشور انجام داد، دریافت که اکثر مردم با بمباران افغانستان و خشونت نظامى به‏عنوان وسیله‏اى براى اجراى عدالت درباره‏ى‏ تروریست‏ها مخالفند. به‏رغم همه تبلیغاتى که در "اخبار" کذایى نهفته است، و تمام تلاش‏هایى که براى پوشاندن لباسِ‏بازىِ اخلاقى بر اندام کشتارهاى دولتى صورت مى‏گیرد، مى‏توان گفت که مردم، دست‏کم، بدبین‏اند. یک هشیارى‏ عمومىِ انتقادى بین مردم حاکم است که خوبست روزنامه‏نگاران حرمت آن را حفظ کنند.»

این کتاب را انتشارات اختران 7 سال پس از نوشتن وانتشار آن در جهان روانه بازار کتاب ایران کرده است.

 منبع:خبر آن لاین


ثبت : شنبه12 دی 1388/7:15 ، تعداد بازدید: 5968

Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز