امام مهدي (عج): هر کس در اجراي اوامر خداوند کوشا باشد، خدا نيز وي را در دستيابي به حاجتش ياري مي کند.
 
پنج شنبه 30 فروردین 1403
 
 
Thursday, April 18, 2024
10 شوال 1445
 

نخستین دانشنامه مجازی فقه و اصول شیعی افتتاح می‌شود

آغاز ثبت نام شانزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث

کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه: امنيت جهاني بدون سلاح هاي کشتار جمعي

هم انديشي جوان ياوران

جشنواره بين المللي فارابي ويژه تحقيقات علوم انساني و اسلامي



نظر شما درباره ي محنوي سايت چيست ؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف






مقالات



ثبت جهانی نوروز، ابزاری مهم در دیپلماسی عمومی

نوروز می تواند عنصر مهمی برای دیپلماسی عمومی باشد؛ هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه ای، منطقه ای که خاستگاه نوروز و قلمرو تمدن اسلامی و ایرانی است.
کد : 367 تاریخ : 4:55 - 07 فروردین 1389 تعداد بازدید : 19570

مهدي سنايي /ایران، افغانستان و تاجیکستان کشورهایی هستند که در آسیای قفقاز از اشتراکات فرهنگی زیادی برخوردارند و یکی از اشتراکات این کشورها آیین نوروز است که از قفقاز و شبه قاره و بالکان این آیین جشن گرفته می‌شود و از نمادهای وحدت میان مردمان این منطقه نوروز است.  برعکس در کشورهای همجوار نوروز بیشتر جشن خیابانی و کمی خانگی است. در تاجیکستان و افغانستان البته هر دو مقوله خانگی و خیابانی بودن نوروز مورد توجه است.

ثبت جهانی نوروز در سازمان ملل از اهمیت بسیاری برخوردار است به رسمیت شناختن نوروز به عنوان یک جشن جهانی باید مورد توجه کشورهای منطقه قرار گیرد و تلاش شود آیین‌های نوروزی و سنت‌های آن در سازمان‌های مختلف ذیل سازمان ملل مطرح شود.

نوروز از دو جهت متفاوت از جشن های دیگر و اعیاد سایر ملل است؛ اولا جشنی است با آداب و آئین های معنوی و ثانیا اینکه، جشنی است که یک هماهنگی بین ارکان وجود یعنی طبیعت و انسان را حکایت می کند. یعنی در حالی که  بشر نو شدن را تجربه می کند و سال نو را آغاز می کند که همگام با او همه طبیعت جشن می گیرند.

در بخش اول هم اشاره شد که در واقع نوروز، جشنی است که در مقایسه با کریسمس، 31 دسامبر و جشن های مشابه آن، جشنى معنوی است و در واقع ارزش هایی مثل برابری و عدالت، میعاد و بازگشت و پاکی و بی آلایشی را ترویج می کند.

بنابراین نوروز می تواند عنصر مهمی برای دیپلماسی عمومی باشد؛ هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه ای، منطقه ای که خاستگاه نوروز و قلمرو تمدن اسلامی و ایرانی است.

البته این جشن از طرف ایران در کشورهای مختلف، میان ایرانیان خارج از کشور برگزار می شود اما کشور ما می تواند به عنوان یک عنصر اساسی در دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی در سطوح مختلف از آن بهره برد و در بین کشورهای مختلف به شکل برگزاری جشن مشترک آریایی ها و یا جشن مشترک حوزه قلمرو تمدن ایرانی در منطقه آسیا مرکزی، قفقاز و اوراسیا آن را مورد توجه قرار دهد.
 
جشن مشترک ایرانیان در سراسر جهان برگزار شود و در مجامع بین المللی و در سازمان های وابسته به سزمان ملل هم این جشن را ثبت کند و در واقع تلاش کند تا فعالیت هایی در این رابطه در سازمان های بین المللی تعریف شود.

البته بهتر بود که ما پیشگام این موضوع باشیم چون در حال حاضر کشورهای مختلف نسبت به نوروز احساس تملک دارند و برای ثبت آن در سازمان ملل هم تلاش هایی کرده اند و جا داشت که ایران پیش از این به عنوان مهد اصلی نوروز در این زمینه گام بر می داشت.

منبع:دي‍لماسي ايراني


ديپلماسي عمومي, نوروز
پیوند مطلب


ارسال نظر

نام
ایمیل
سایت/وبلاگ
* نظر
 

   


Remik International Institute - Copyright©2009 All Rights Reserved

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است
 اجراء :
ارمغان داده پرداز